Bijzonderheden |
de tekst is vermoedelijk later aangebracht.
In 1993 werd het beeld “het hoofd afgehakt” (Trouw 20 maart 1993), maar daar is nu niets meer van te zien. Omdat dit niet een op zichzelf staande gebeurtenis is geweest was dit voor het Voorzieningenfonds voor Kunstenaars aanleiding een meldpunt in te stellen waar ernstige gevallen van vernieling van kunst kunnen worden geregistreerd. In dezelfde tijd is ook het beeld “betonnen kat” in stukken aangetroffen (ook in het Zuiderpark). Ook dit is hersteld.
In de NRC van 16 december 1926 wordt een tentoonstelling van de Rotterdamssche Kunstkring besproken met daarin o.a.: "Mejuffrouw Rueb heeft hier een knap en rustig, door en door evenwichtig werk gegeven; een beeld dat door niets de aandacht tot zich trekt, dat als gemaakt is voor een rustige plek in de natuur, waar het met een met de boomen en planten kon zijn. De ruwe, harde steen, rul bewerkt, geeft onder het neerzevende licht iets zachts en vleezigs aan het harde materiaal; iets dat atmosfeer om zich schept, en dat zeker, nog versterkt door de mediteerende houding van deze mooie, gezonde meisjesfiguur, een rustpunt geven zou voor den mensch om uit den inspannende arbeid even tot zich zelf te komen. Vooral uit het achterste deel der zaal bekeken is de houding belangwekkend.
De horizontale lijnen van hier uit gezien, van voet en zitvlak en van de rustende hand, zijn evenwijdig met den voorsten bovenrand van het voetstuk waar het beeld op rust. De opgetrokken knie en de gebogen arm verhouden zich hier ook in schoon evenwicht tot elkaar en los en soepel schuift de liggende voet onder de knieholte door. Goed gekozen is heel de vorm van het voetstuk, want ter andere zijde verloopt het weer rhytmisch met het lange dijbeen, waar de neerhangende arm andermaal evenwijdig tegen staat. Vooral van deze zijde gezien valt het bovenlicht mooi over de rondingen van knie en schouders en komt er bezieling en leven in de harde steen."
|