Onderwerp | staand eendje |
Jaar | 1926 of eerder |
Gesigneerd | bij het rechter pootje in het sokkeltje een vaag monogram, en in het gipsmodel een duidelijk monogram met streepjes |
Materiaal | aardewerk in de kleuren gebroken wit, zwart en oranje-geel |
Afmetingen | lbh: 10,5 x 7 x 16,2 cm |
Aanwezigheid | collectie Meentwijck Breda’s Museum, Breda het gipsen model: particuliere verzameling |
Bijzonderheden | Het eendje is er een uit een serie van drie gemaakt bij Goedewaagen, Gouda. In het archief van Goedewaagen (in het Streekarchief Midden-Holland, Gouda) inv nr 108 zijn modellen van de eendjes opgenomen onder nummer 946-948 (zie onder) en in inv nr 309 is een prijslijst uit 1926 opgenomen. |
Just Havelaar beschrijft de eendjes in Het Vaderland van 23 november 1926 in de laatste regel van een bespreking van de tentoonstelling van het werk van Pulchri-leden, als "de geestige eendjes (ceramiek) van juffr. Rueb".
Het gipsen model is gebruikt bij de de Rijnlandsche Kunst Gieterij J.E. Stöxen, Leiden. En dat betekent dat er ook bronzen versies van moeten bestaan. Het keramiek eendje en de gipsen versie zijn verschillende modellen waarbij het monogram het meest opvallende is. Kleine details zijn in gekleurd geglazuurd keramiek moeilijk te onderscheiden. Het verhaal van de gipsen versie is wellicht vergelijkbaar met de rustende eend waarvan de keramiek versie rond 1930 dateert en een bronzen versie in 1963. |